فرادید حساب

(آموزش حسابداری- انجام امور مالی و اداری)

فرادید حساب

(آموزش حسابداری- انجام امور مالی و اداری)

مغایرت گیری مانده وجوه نقد

سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۷ ب.ظ

بانک ها معمولا به طور ماهانه صورت فعالیت های انجام شده در حساب جاری مشتریان را در گزارشی به نام صورتحساب بانکی برای آن ها ارسال می دارند. سپرده گذاران باید در هر ماه ، در قالب بخشی از کنترل وجوه نقد به مغایرت گیری بین این صورتحساب با مانده وجوه نقدی که سوابق حسابداری آنها نشان می دهد، بپردازند. هدف صورت مغایرت بانک حصول اطمینان از این موضوع است که ثبتهای وجود در حساب وجوه نقد دفتر کل شرکت ، یا سوابق فعالیتهای دریافت و پرداخت نقدی شرکت که بانک مستقلاً نگهداری می کند مطابقت دارد.

به دلیل یا دلایل زیر ، مانده پایان دوره وجوه نقد در صورتحساب ماهانه بانک به ندرت با مانده پایان ماه سوابق حسابداری شرکت برابر است:

1- ممکن است بانک سپرده هایی را در حساب مشتری نشان دهد که این سپرده ها در دفاتر مشتری به عنوان دریافت نقدی ثبت نشده اند.

2- ممکن است بانک بابت مبادلاتی که مشتری تا زمان دریافت صورتحساب از آن مطلع نشود ، مانده حساب مشتری را کاهش داده باشد. (مخارج خدمات انجام شده توسط بانک و مخارج چاپ دسته چک)

3- ممکن است مشتری چند مورد دریافت نقدی را ثبت کرده باشد و این موارد هنوز توسط بانک به عنوان سپرده ثبت نشده باشد.

4- ممکن است مشتری چند مورد پرداخت نقدی را ثبت کرده باشد که این پرداخت ها تا تاریخ صورتحساب بانک توسط بانک پرداخت نشده باشد.

5- و نهایتاً اشتباهات صورت گرفته از جانب بانک یا مشتری می تواند موجب ایجاد تفاوت بین مانده صورتحساب با سوابق حسابداری مشتری شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۰
مسعود ظهوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی